Δεκ
07

Γιώργος Κατινάς: Πιστεύω ότι έχουμε μια νέα γενιά εξαιρετικών ηθοποιών

Πέντε χρόνια αναμονής είναι σίγουρα πολλά για έναν ηθοποιό. Η επιστροφή του Γιώργου Κατινά στο θέατρο, όμως, γίνεται με θριαμβευτικό τρόπο. Παίζοντας τον πλακατζή της παρέας δίνει το κάτι παραπάνω στο πολύ επιτυχημένο “The Man From Earth” που παίζεται κάθε 2580 1105529644132 6126393 nΔευτέρα και Τρίτη στο θέατρο Αλκμήνη.

Ο Γιώργος δουλεύει τα τελευταία χρόνια στο «παρασκήνιο» του θεάτρου, αναλαμβάνοντας την οργάνωση παραγωγής και προώθησης παραστάσεων και η συνέντευξη μας παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

1390504 10202424453518332 2143138567 n- Πώς ήταν η επιστροφή σου στο σανίδι; Σου είχε λείψει; Και πώς νιώθεις αυτόν τον καιρό, που παίζεις ξανά;

Βασικά δεν υπάρχει κάποια «επιστροφή». Το ότι είχα να παίξω 5 χρόνια σε παράσταση μετά το «Σπιρτόκουτο», ήταν δική μου επιλογή. Έπρεπε να ασχοληθώ με το γραφείο που άνοιξα τότε, το 4actors, και αυτό δεν μου άφηνε πολλά περιθώρια, ούτε και τον χρόνο που θα ήθελα να έχω ελεύθερο για να ασχοληθώ με τις απαιτήσεις του να παίζω σε μία παράσταση. Δε μου είχε λείψει και τόσο πολύ το να παίζω. Ακόμα και πιο παλιά, προσπαθούσα  να παίζω σε δουλειές που θα μου άρεσαν εμένα και θα με πήγαιναν και «παρακάτω» σαν ηθοποιό. Αλλιώς προτιμούσα να δουλεύω σαν σερβιτόρος, όπως έκανα τόσα χρόνια πριν. Άλλωστε, τα τελευταία 5 χρόνια δουλεύω στο παρασκήνιο του θεάτρου, αναλαμβάνοντας την οργάνωση παραγωγής και προώθηση παραστάσεων είτε την διεύθυνση θεατρικών χώρων. Ομολογώ πάντως, ότι αν δεν ήταν η συγκυρία με την συγκεκριμένη παράσταση, μάλλον δε θα έπαιζα ούτε φέτος. Όταν με πήρε η Κωνσταντίνα Νικολαΐδη και μου πρότεινε να παίξω σε μία παράσταση που ανεβάζει, η πρώτη μου απάντηση ήταν ότι δεν παίζω πια. Αλλά όταν μου είπε ότι ανεβάζει το TheManfromEarth, απλά σοκαρίστηκα γιατί μόλις πριν 10 μέρες είχα κάνει μία μετάφραση πάνω στο συγκεκριμένο έργο και ήθελα με κάποιο τρόπο να το ανεβάσω. Και όταν μου είπε και για ποιο ρόλο με σκεφτόταν, ε, κλείσαμε κατευθείαν ραντεβού να τα πούμε. 
 
- Τι σημαίνει για σένα η παράσταση TheMan fromEarth; Πόση διαφορά έχει από την ταινία και ποια είναι η ανταπόκριση του κοινού έως τώρα;

Δεν έχουν και μεγάλες διαφορές, το σενάριο είναι το ίδιο. Η ταινία από μόνη της είναι έτοιμο θεατρικό, είναι 8 άνθρωποι σε ένα σαλόνι ενός σπιτιού.Η Κωνσταντίνα όμως, δούλεψε πολύ περισσότερο τους χαρακτήρες σε σχέση με την ταινία.Αυτό που μου άρεσε στην ταινία, ήταν η ίδια η ιστορία που εξελισσόταν, τόσο ισχυρή,  που με κράτησε επί μιάμιση ώρα σχεδόν. Ευτυχώς το κοινό μάλλον πιστεύει το ίδιο γιατί μέχρι τώρα οι παραστάσεις μας είναι γεμάτες και ελπίζω να συνεχιστεί αυτό μέχρι τις 9 Ιανουαρίου που τελειώνουμε.
 
- Μίλησε μας για τον ρόλο σου και πώς τον βιώνεις; Θεωρείς πως είναι απαραίτητος στην εξέλιξη της παράστασης, δεδομένου ότι προσθέτει και ένα έντονο κωμικό στοιχείο;

Ο ρόλος μου άρεσε από την πρώτη φορά που είδα την ταινία. Θεωρώ ότι είναι ένας ολοκληρωμένος χαρακτήρας, πολύ ανθρώπινος και μ’ αρέσει που ενώ είναι επιστήμονας, βιολόγος για την ακρίβεια, είναι και ο1377472 10202424164031095 228566887 n «πλακατζής» της παρέας και ισορροπεί τις καταστάσεις. Έχει έντονα κωμικά στοιχεία αλλά βιώνει πολύ συναισθηματικά όλη την ιστορία και εξελίσσεται μέσα από αυτή, αλλάζει ως άνθρωπος. 
 
- Γιατί θα πρότεινες σε κάποιον να έρθει να σας δει;

Είναι μία ιστορία που σε βάζει να σκεφτείς σε κοινωνικό, φιλοσοφικό, ακόμα και θρησκευτικό επίπεδο. Τι θα γινόταν, αν… Όσο σουρεαλιστική και αν είναι, έχει μία απειροελάχιστη, σχεδόν μηδενική πιθανότητα να ισχύει. Άλλωστε, όπως λέει και ο πρωταγωνιστής κατά τη διάρκεια του έργου «ξέρουμε τόσο λίγα για τον κόσμο που ζούμε». Και φεύγοντας από το θέατρο, το τέλος της παράστασης γίνεται θέμα συζήτησης.
 
- Παράλληλα ασχολείσαι με την οργάνωση παραγωγής σε θεατρικές παραστάσεις. Πόσο σημαντικό είναι αυτό το στοιχείο για μια παράσταση, αλλά και γενικότερα για κάθε καλλιτεχνική δραστηριότητα;

1482394 10202689929235059 1892202989 nΚανονικά, αυτό θα έπρεπε να είναι μάθημα και να διδάσκεται στις δραματικές σχολές. Να μαθαίνουν οι ηθοποιοί τις πρακτικές ανάγκες για το ανέβασμα ενός έργου. Ποιες είναι οι νόμιμες διαδικασίες για να ανέβει μία παράσταση (εταιρεία, εισιτήρια, ΙΚΑ, εφορία, κλπ), τι σημαίνει επικοινωνία παράστασης, budget, και κυρίως, πώς να προφυλασσόμαστε από «αεριτζίδικες» συνεργασίες. Δυστυχώς, έχω δει διάφορες περιπτώσεις όπου καταστρέφεται μια καλή δουλειά από έλλειψη οργάνωσης ή επειδή είναι ακατάλληλο το θέατρο για την συγκεκριμένη δουλειά ή ακόμα και όταν δεν τηρούνται οι όροι συνεργασίας γιατί καμία πλευρά δεν είχε φροντίσει να υπογράψει ένα συμφωνητικό που να τους διασφαλίζει τα δικαιώματα τους. Έχω αναγκαστεί πολλές φορές να γίνω «ο κακός», ακόμα και να τσακωθώ για να εξασφαλίσω τα συμφέροντα μίας παραγωγής που έχω αναλάβει, γιατί κάποιοι άλλα λένε, άλλα εννοούν και άλλα κάνουν τελικά. 
 
- Πώς προέκυψε το να ασχοληθείς με την οργάνωση παραγωγής; Ηταν κάτι που το είχες πάντα στο μυαλό σου ή απλά έτυχε στην πορεία;

Όταν έπαιζα στη «Φαλακρή Τραγουδίστρια»σε σκηνοθεσία και παραγωγή του Δημήτρη Κομνηνού στο Επι Κολωνώ,  ταυτόχρονα σε ένα άλλο θέατρο με ένα φίλο μου κάναμε και μία δική μας θεατρική δουλειά και εκεί έκανα την οργάνωση παραγωγής και όλο το κομμάτι της επικοινωνίας. Όταν μας έκλεισε το Κ.Θ.Β.Ε. να ανέβουμε Θεσσαλονίκη με την «Φαλακρή τραγουδίστρια», ο Δημήτρης μου πρότεινε να αναλάβω όλη την οργάνωση παραγωγής για την παράσταση στην Θεσσαλονίκη. Και εκεί έγινε η αρχή, μιας και ο Δημήτρης με εκπαίδευσε στο πως γίνεται σωστά αυτή η δουλειά και του χρωστάω ό,τι ξέρω. Στην συνέχεια και για τα επόμενα 2 χρόνια συνέχισα να το κάνω στις παραγωγές που είχαμε στο θέατρο Βικτώρια όταν το ανέλαβε ο Δημήτρης και εκεί πια είχα και την διεύθυνση του θεάτρου, πάντα με την καθοδήγησή του. 
 
- Πώς κρίνεις την κατάσταση στο ελληνικό θέατρο; Θεωρείς πως είναι καλό ή κακό που γίνονται τόσες πολλές παραστάσεις; Το ίδιο ισχύει και για τον αριθμό των θεάτρων. Είναι απαραίτητα τόσα ή όχι;

Το να γίνονται τόσες παραστάσεις μόνο κακό δεν είναι. Ο μόνος που δικαιούται να κρίνει μία παράσταση είναι ο θεατής που θα πληρώσει για να την δει. Αυτός θα κρίνει με την συμμετοχή του ή όχι αν μία παράσταση πρέπει να συνεχιστεί ή να κατέβει. Κανείς άλλος. Τώρα για τα θέατρα, αν πληρούν τους κανόνες ασφαλείας, ας υπάρχουν και χίλια, αρκεί αυτοί που τα έχουν να ξέρουν να τα διαχειρίζονται σωστά και να σέβονται τους καλλιτέχνες που φιλοξενούν. Για μένα, ένα θέατρο οφείλει να έχει ύφος και καλλιτεχνική ταυτότητα και όχι να είναι αποθήκη όπου «στοιβάζονται» παραστάσεις και όνειρα ανθρώπων μόνο και μόνο για να βγάζει κέρδος ο «έχων» το θέατρο.

Το πρόβλημα με τις πολλές παραστάσεις είναι πολύ πιο βαθύ. Όταν κάθε χρόνο βγαίνουν στο επάγγελμα 500-600 νέοι ηθοποιοί, πως μπορείς να κατακρίνεις το νέο ηθοποιό που θα δημιουργήσει μία ομάδα για να κάνει αυτό για το οποίο μπήκε στην σχολή: ΝΑ ΑΝΕΒΕΙ ΣΤΗΝ ΣΚΗΝΗ. Για μένα το πρόβλημα είναι οι αναρίθμητες δραματικές σχολές που υπάρχουν και που κάθε χρόνο ξεφυτρώνει και μία καινούρια. Το ξέρεις ότι είμαστε ίσως η μοναδική χώρα στην Ευρώπη της οποίας το εκπαιδευτικό σύστημα των ηθοποιών ανήκει στο1419859 10202689560665845 589432780 n Υπουργείο Πολιτισμού και όχι στο Παιδείας (εκτός από τις σχολές του Εθνικού και του Κρατικού Βορείου Ελλάδος) όπως θα όφειλε; Αυτό φυσικά έχει σαν αποτέλεσμα να μην υπάρχει σχεδόν κανένας έλεγχος, να μην σχολιάσω ότι το πτυχίο που δίνει το Υπουργείο Πολιτισμού (που κάνει και εισαγωγικές εξετάσεις με χιλιάδες συμμετοχές κάθε χρόνο) να μην έχει καμία απολύτως επίσημη ισχύ. 

- Μέσα και από τις δύο δουλειές βλέπεις πολλούς ηθοποιούς. Πιστεύεις στη νέα γενιά; Εχεις δει ταλέντα, τα οποία μπορούν να κάνουν καριέρα χρόνων; Και ποια η διαφορά αυτής της γενιάς από τις προηγούμενες αν φυσικά υπάρχει κατά την γνώμη σου;

Πιστεύω ότι έχουμε εξαιρετικούς ηθοποιούς, ειδικά στη νέα γενιά. Νομίζω ότι δεν έχουμε αντίστοιχα τόσο καλούς σκηνοθέτες που να μπορούν ταυτόχρονα να είναι και δάσκαλοι και να μπορούν να παίρνουν από τον ηθοποιό το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
 
- Πριν 5-6 χρόνια υπήρχαν πάρα πολλές σειρές στην τηλεόραση. Τώρα πια όχι, έστω και αν γίνονται και πάλι κάποια βήματα προς τα εκεί. Πιστεύεις ότι θα ανατείλλουν ξανά οι ελληνικές σειρές; Και επίσης γιατί βλέπουμε στην τηλεόραση τα ίδια και τα ίδια πρόσωπα;

Για μένα, το μέλλον βρίσκεται στο internet. Η τηλεόραση νομίζω ότι μας τελειώνει. Ήδη δεν πληρώνουν τίποτα και κανέναν, σαν ηθοποιός αν σε πάρουν σε μία σειρά ξέρεις από πριν ή ότι θα πληρωθείς ελάχιστα και μετά από 6-8 μήνες (στην καλύτερη) ή ότι δε θα πληρωθείς ποτέ! 

& Aναλυτικά στοιχεία για την παράσταση "Τhe Man from earth" ακολουθούν στον σχετικό σύνδεσμο: http://www.all4fun.gr/fun/theater/7445-qthe-man-from-earthq-.html

Του Κυρ. Κουρουτσαβούρη, 7/12/2013