Θανάσης Σαράντος : Ο Σαίξπηρ ανατέμνει τον άνθρωπο

Θέατρο - Κινηματογράφος
Θανάσης Σαράντος : Ο Σαίξπηρ ανατέμνει τον άνθρωπο
  1. Υποκριτική στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης – Σκηνοθεσία κινηματογράφου στη Νέα Υόρκη – Αγγλική φιλολογία στο Αμερικανικό Κολλέγιο. Αλληλοεπιδρουν αυτές οι σπουδές και με ποιον τρόπο? Υποκριτική ή Σκηνοθεσία, η πρώτη επιλογή σας και γιατί?

Νομίζω ότι οι κινηματογραφικές μου σπουδές στην Νέα Υόρκη και η ενασχόλησή μου με λογοτεχνικά κείμενα με αφορμή  την Αγγλική Φιλολογία με βόηθησε πραγματικά να κατανοήσω πόσο επίπονο αλλά και λυτρωτικό είναι  να δώσεις ζωή στα κλασσικά κείμενα που αποσχολούν τους καλλιτέχνες τόσους αιώνες. Ξέκινησα ως ηθοποιός μετά την σχολή του Θεάτρου Τέχνης και αισθάνομαι ότι είναι και παραμένει η πρωταρχική μου επιλογή. Η σκηνοθετική μου ενασχόληση ήρθε σιγά-σιγά μαζί με την ανάγκη μου ν' ασχοληθώ με τη δική μου ματιά με κάποια συγκεκριμένα θεατρικά κείμενα. 

  1. Τα τελευταία χρόνια σας έχουμε δει να δουλεύετε τόσο σκηνοθετικά όσο και ερμηνευτικά σε εξαιρετικούς μονόλογους (Παπαδιαμάντης – Μακρυγιάννης). Τελικά το θέατρο είναι ατομικό ή ομαδικό”άθλημα”? Είναι πράγματι ένας καθρέφτης της κοινωνίας και της εποχής της ή υπαρξιακή προσωπική κατάθεση των δημιουργών του? 

Το θέατρο είναι κατ'εξοχήν ομαδικό "άθλημα" ακόμα και σε ένα μονόλογο αφού συνδράμουν για την υλοποίησή του δεκάδες αθέατοι συνεργάτες , από τον υπεύθυνο για τους φωτισμούς , τον μουσικό και τον ενδυματολόγο μέχρι τον υπεύθυνο φροντιστήριου και οφείλει να είναι μια καλοκουρδισμένη μηχανή που θα φέρει μπροστά στους θεατές όλες τις μύχιες σκέψεις του συγγραφέα και την απόψη του για τον κόσμο.  Φυσικά και η τέχνη είναι ο αληθινός καθρέπτης της κοινωνίας και αυτό ισχύει σε όλες τις εποχές.  

32116863_226805938073943_6007244523531403264_n.jpg

  1. Πόσο γοητευτικός μπορεί να είναι ο Σαίξπηρ σήμερα; Γιατί το Χειμωνιάτικο Παραμύθι? Τι πραγματεύεται το έργο και πόσο αντίκτυπο έχει στη σημερινή πραγματικότητα.

Ο Σαίξπηρ δίνει πραγματικά το φιλί της ζωής με την ποίηση του στην σημερινή εποχή που είναι γεμάτη σκληρότητα και ψέμμα . Το ΧΕΙΜΩΝΙΑΤΙΚΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ είναι ένα «αλλόκοτο» παραμύθι για την αγάπη, το μίσος, τη ζήλια και την εκδίκηση, και ταυτόχρονα, μια ελεγεία για την αθωότητα, τη συγχώρεση και τη λύτρωση.Στο ΧΕΙΜΩΝΙΑΤΙΚΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ η τραγωδία συναντά την κωμωδία και το συγκλονιστικό έργο μοιάζει πιο επίκαιρο από κάθε άλλη εποχή. 

  1. Τι πρόκειται να δούμε επί σκηνής; Με ποιον τρόπο θα αναδειχθούν τα μηνύματα του έργου μέσα από τη σκηνοθεσία σας. Ποιους ηθοποιούς επιλέξατε, και πως λειτουργούν σαν σύνολο κάτω από τις δική σας σκηνοθετική μπαγκέτα

Δουλέψαμε πάνω στο λόγο του μέγιστου δραματουργού με εργαλείο μας την έξοχη, ρέουσα μετάφραση του Νίκου Χατζόπουλου που πραγματικά μιλά τον σαιξπηρικό λόγο σήμερα. Νοιώθω πραγματικά ευτυχής  που συγκροτήθηκε σε ελάχιστο χρόνο ένας δυναμικός θίασος 10 υπέροχων ηθοποιών που πραγματικά υπηρετεί το θέατρο συνόλου. Νομίζω ότι καταφέραμε να φέρουμε στο φως αυτήν την υπέροχη περιπέτεια που διαδραματίζεται στο μοναδικό αυτό έργο του Σαίξπηρ, ένα από τα λιγότερα γνωστά του (το προτελευταίο του) όπου ο συγγραφέας  δίνει μια δεύτερη ευκαιρία στον άνθρωπο μετά την καταστροφή. Και νομίζω πως τελικά αυτό είναι και το βασικό μήνυμα του έργου. η ελπίδα μέσω της συγχώρησης και της αυτογνωσίας. 

  1. Μιλήστε μας για τον δικό σας ρόλο στην παράσταση. Τι σας γοητεύει σε αυτόν? Θα θέλατε να ζείτε σε αυτήν την εποχή?

Στην έναρξη του έργου, ο Λεόντιος δεν είναι ένα αθώο νεαρό αγόρι. Είναι σύζυγος και πατέρας· έχει νιώσει την αλήθεια και την υπόσχεση της αγάπης. Αλλά παρόλ’ αυτά αποδεικνύεται ανίδεος και ανώριμος και η ξαφνική αποκάλυψη της πολυπλοκότητας της αγάπης, του χρόνου και της σεξουαλικότητας φαίνεται πως τον τρελαίνει.  Μόνο μια επώδυνη και  σκληρή μαθητεία και σκέψη μπορεί να προετοιμάσει τον Λεόντιο για την ανακάλυψη «αυτού που έχει χαθεί»

. Αυτό που έχασε ο Λεόντιος δεν ήταν μόνο η παιδική αθωότητα, δεν ήταν μόνο η γυναίκα, ο γιος και η κόρη του. Έχασε επίσης και τη γνώση της αγάπης, την αίσθηση του χρόνου που κυλά. Ο Βασιλιάς  δεν είχε αίσθηση της ηθικής του άγνοιας  και χρειάζεται δεκαέξι χρόνια για να ζήσει και να βιώσει το χρέος του απέναντι στο χρόνο και τις ευθύνες του στον έγγαμο βίο.  Όταν συναντά στο τέλος την κόρη του και τη γυναίκα του, ο Λεόντιος επιτέλους εκπληρώνει το  μυστικό σκοπό της προφητείας: Η εξερεύνηση γι’ αυτό που έχασε ήταν τελικά η ίδια η  αναζήτηση του εαυτού του.

Είναι  η πολυπλοκότητα του Σαιξπηρικού ήρωα Λεόντιου που είναι ένα μείγμα Οθέλου και Ιάγου που μου προκάλεσε το ενδιαφέρον και είμαι σίγουρος ότι είναι ένας σημερινός ήρωας της εποχής μας αφού ο Σαίξπηρ πραγματικά ανατέμνει τον άνθρωπο και δείχνει τις σκοτεινές αλλά και τις φωτεινές του πλευρές.

Κώστας Ζήσης 10/5/2018

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ "ΧΕΙΩΝΙΑΤΙΚΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ" ΕΔΩ

32116836_226805961407274_6610966962270896128_n.jpg

 

Θανασης Σαράντος

Ο Θανάσης Σαράντος γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε αγγλική φιλολογία στο Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδας, υποκριτική στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν και σκηνοθεσία κινηματογράφου στην New York Film Academy και στο Watermill Center του Robert Wilson με υποτροφίες από το Ίδρυμα Fulbright, το Ίδρυμα Ωνάση και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Συμμετείχε, ως ηθοποιός και βοηθός σκηνοθέτη, στο Watermill Center της Ν. Υόρκης με τον Robert Wilson (2000). Επίσης, συνεργάστηκε μαζί του ως ηθοποιός στην παράσταση «Προμηθέας» που παρουσιάστηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το 2001.

Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, έπαιξε και σκηνοθέτησε παραστάσεις του ελληνικού ρεπερτορίου, ενώ υποδύθηκε αρκετούς ρόλους στην ελληνική τηλεόραση. Ιδρυτής της αστικής μη κερδοσκοπική εταιρεία θεάτρου "ηθικόν ακμαιότατον", διασκεύασε και σκηνοθέτησε τα έργα: Καλιγούλας του Αλμπέρ Καμύ, που παρουσιάστηκε σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη σε συμπαραγωγή με το Κ.Θ.Β.Ε. το 1999-2000 (Θέατρο Καλαμαριάς και Θέατρο του Νέου Κόσμου), και Ο Μικρός Πρίγκιπας του Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ (Συνεργείο Τεχνών).

Το 2005-2006 συνεργάστηκε ως ηθοποιός αλλά και στη μετάφραση του έργου « Ένας Αριθμός» της Κάρυλ Τσέρτσιλ, σε σκηνοθεσία Τάσου Μπαντή (συμπαραγωγή της «ηθικόν ακμαιότατον» με το Θέατρο Εμπρός). Το 2006-07 παρακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές στο Νιpkow Program του Βερολίνου πάνω στη συγγραφή σεναρίου και συμμετείχε στο Talent Campus του 57ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου.Το 2008, σκηνοθέτησε στο Εθνικό Θέατρο το έργο "Ο Άσχημος" του Μάριους φον Μάγιενμπουργκ. Το 2009, σκηνοθέτησε το νέο έργο του Μάγιενμπουργκ "Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι" στο Από Μηχανής Θέατρο.Την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2010 ο Θανάσης Σαράντος συμμετέχει στην παράσταση «Το Γάλα» του Βασίλη Κατσικονούρη (στο ρόλο του Αντώνη) σε σκηνοθεσία της Άννας Βαγενά. Επίσης σκηνοθετεί και ερμηνεύει με ιδιαίτερη επιτυχία το ομώνυμο διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη "Όνειρο στο Κύμα" για το Φεστιβάλ Αθηνών 2011. 

Το 2009 σκηνοθετεί και παίζει για πρώτη φορά στο διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη «Ο Αμερικάνος» στο Θέατρο Άλεκτον. Τον Ιανουάριο του 2011 στο πλαίσιο των εκδηλώσεων μνήμης για τα 100χρονα του Παπαδιαμάντη ο «Αμερικάνος» θα φιλοξενηθεί με επιτυχία στη Σκιάθο, ενώ το διάστημα 2009-2017 ταξιδεύει σε 25 πόλεις της Ελλάδας με 250 συνολικά παραστάσεις. Στην Αθήνα έχει παιχτεί στα θέατρα : Άλεκτον, Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, θέατρο Ακροπόλ, Τριανόν, Από Μηχανής.

Τον Μάιο του 2014 στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Σύγχρονου Θεάτρου «Το Γαλλικό Θέατρο à la Grecque» που διοργανώθηκε από το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδας και το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης ο Θ. Σαράντος σκηνοθετεί και παίζει στο έργο του Μισέλ Βιναβέρ «Αναζήτηση Εργασίας»-Έργο σε 30 θραύσματα. Τον Αύγουστο του ίδιου χρόνου θα ταξιδέψει στο Κροκύλειο Δωρίδος, γενέτειρα του Στρατηγού Ιωάννη Μακρυγιάννη, όπου και θα παρουσιάσει τα «Στρατηγού Μακρυγιάννη Απομνημονεύματα», με αφορμή τα 150 χρόνια από το θάνατο του μεγάλου Έλληνα. Η παράσταση θα επαναληφθεί με επιτυχία στην Αθήνα (Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Θέατρο Αλκμήνη, Θέατρο Βαφείο,, Από Μηχανής Θέατρο), στη Θεσσαλονίκη (ΚΘΒΕ, Θέατρο Αυλαία), στην Πάτρα (Δημοτικό Θέατρο, Λιθογραφείο), στη Λάρισα (Θεσσαλικό Θέατρο), καθώς και στη Σαντορίνη (Εργοστάσιο Τεχνών). 

Ο Θανάσης Σαράντος έχει σκηνοθετήσει τρεις ταινίες μικρού μήκους, «Το Γάντι» 2001, «Εν Λευκώ» 2004, «Μαρία» 2009, οι οποίες έχουν κερδίσει βραβεία και συμμετοχές σε ελληνικά και διεθνή φεστιβάλ.

32257734_226805911407279_1999755035218542592_n.jpg

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ