Θάνος Σαμαράς: Κάποια στιγμή που έπαψα να σκέφτομαι αν θα σκηνοθετήσω, είχαν αρχίσει οι πρόβες

Θέατρο - Κινηματογράφος
Θάνος Σαμαράς: Κάποια στιγμή που έπαψα να σκέφτομαι αν θα σκηνοθετήσω, είχαν αρχίσει οι πρόβες
Ο "Ευαγγελισμός της Κασσάνδρας" είναι ένα από τα έργα εκείνα, που είχε πάντα στο μυαλό του να δημιουργήσει τις συνθήκες να συμβεί.
 
Και το επέλεξε τελικά να είναι το πρώτο, το οποίο σκηνοθετεί, επιλέγοντας μετά από αρκετές μήνες αναζήτησης την κατάλληλη ηθοποιό στο πρόσωπο της Έλλη Τρίγγου. 
 
Λίγες ημέρες μετά την πρεμιέρα στο Μπάγκειον το All4fun συνομίλησε με τον Θάνο Σαμαρά για την παρθενική του σκηνοθετική δουλειά
 
 - Θάνο είναι η πρώτη σου σκηνοθετική δουλειά. Γιατί επέλεξες το συγκεκριμένο έργο και τι θέλεις να μεταδώσεις στο κοινό;
 
Από τα έργα που έχω ετοιμάσει στο χαρτί και στο νου μου και που θέλω να κάνω, αυτό είναι το πρώτο που μπόρεσα να δημιουργήσω τις συνθήκες να συμβεί.
 
- Βλέπουμε πλέον πολλούς ηθοποιούς να σκηνοθετούν. Προέκυψε τώρα ή ήταν κάτι που σκεφτόσουν να κάνεις καιρό; Και αν ισχύει το δεύτερο μέρος της ερώτησης πως και δεν το είχες πράξει νωρίτερα.
 
Βλέπουμε και πολλούς σκηνοθέτες να παίζουν. Ας έχουμε την ελευθερία να κάνουμε ό,τι θέλουμε. Ποτέ δεν πίστεψα ότι μου αρμόζει να σκηνοθετήσω. Αυτό είναι κάτι που κάνουν άλλοι, που ξέρουν. Κάποια στιγμή που έπαψα να (το) σκέφτομαι, είχαν ήδη αρχίσει οι πρόβες. 
 
- Τα κείμενα του Δημητριάδη ίσως να μην είναι εύκολα προσβάσιμα στο ευρύ κοινό. Πρόθεσή σου είναι το έργο αυτό να έχει απόκριση σε μια πιο ευρεία γκάμα θεατών ή στους θιασώτες του συγκεκριμένου συγγραφέα;
 
Δεν είχα σκεφτεί οτι δεν είναι προσβάσιμα. Νομίζω πως είναι. Τα έργα του είναι κυρίως και πρωτίστως προσβάσιμα, γιατί μιλάνε για την ανθρώπινη φύση πιο ειλικρινά από όσα άλλα ελληνικά έργα έχω διαβάσει. Αν απευθύνομαι σε κάποιον, είναι εκείνος που θα συντονιστεί με το σήμα που εκπέμπω και έρθει να το εξετάσει. Αν ο πρώτος σκοπός είναι η μεγάλη ανταπόκριση, είναι πολύ, πολύ εύκολο να χρησιμοποιήσεις τη φόρμουλα. Θα πληρεί κάτι σαν 30% εμπορικότητας μέσω αναγνωρίσιμων συνεργατών, 11% κάτι όμορφο και καλοκατασκευασμένο, 23% μίμηση σοβαρότητας και χρήση δύσκολων λέξεων για να εγκαθιδρυθεί το έγκριτο και η σημαντικότητα του καλλιτέχνη, 17% πουτανιά, με κάτι προκλητικό ή συνειδητά ευτελές ως εικόνα ή συνθήκη, 8% αυλικότητα σε κάποιον ισχυρό σύμμαχο, 16% κατασκευασμένη ταπεινότητα και εγκαρδιότητα στις συνεντεύξεις και έχεις το 105% ενός πράγματος που πληρεί τις προυποθέσεις να χαρακτηριστεί “μη το χάσετε”. Κάτσε, μια στιγμη, μήπως αυτό ακριβώς έκανα και ‘γω;..
 
- Τι συμβολίζει για σένα η Κασσάνδρα σαν χαρακτήρας και ποια η συσχέτιση της "Κασσάνδρας" της αρχαιότητας και της "Κασσάνδρας" του σήμερα;
 
31894504_1773555852700710_5702547088148004864_n.jpg
 
Δεν είναι σύμβολο η Κασσάνδρα, είναι μια γυναίκα που αγγίχτηκε απο το θείο και μετά ξέχασε οτι ειναι και άνθρωπος και γυναίκα για να γίνει άψυχο τοτέμ, τύμπανο των θεών. Αυτό κράτησε πολύ και κατέληξε να ασφυκτιά σε αυτόν τον αφύσικο, επίκτητο περιορισμό. Της υπενθύμισε το σώμα της οτι είναι και ζώο και δεν μπόρεσε παρά να ενδώσει σε αυτό. Η φύση είναι πάντα πιο δυνατή απο τις ανθρώπινες κατασκευές. Και ανακάλυψε πως όχι μόνο δεν έχασε το χάρισμά της αλλά η ισορροπία του βρήκε, αποτάσσοντας τα περιττά και επίκτητα, της χάρισε διαύγεια και ευτυχία.
 
- Πως επέλεξες την Έλλη Τρίγγου και τι βλέπεις σ' αυτό το κορίτσι που - κατά την άποψη μου πάντα - εκτός από τις δεδομένες υποκριτικές της ικανότητες έχει και μια σαν γεννημένη από πάντα star quality;
 
Έψαχνα μήνες και μήνες να βρώ την κατάλληλη ηθοποιό που θα συναντιόνταν απο μόνη της με το ζήτημα του έργου. Που της ήταν όχι μόνο αυταπόδεικτο και προφανές αλλά τεράστιας προσωπικής σημασίας για εκείνην. Που θα αναφλεγόταν στον δείκτη θερμοκρασίας που φλέγεται και η ίδια η Κασσάνδρα. Δε με ενδιαφέρει μια καλλιεπής, έξυπνα δομημένη, αρτιότατη, υψηλής επίδοσης, απόδοσης, ερμηνεία. Αυτό μπορεί να το κάνει ένας καλός ηθοποιός και το βαριέμαι. Μου είναι απαραίτητη η ακριβεια αυτού που προτείνω, αλλά πρωτίστως η γυναίκα που υποδύεται την Κασσάνδρα χρειάζεται να φλέγεται προσωπικά απο τη ζήτημα του έργου. Αυτό το πράγμα δεν γίνεται να το υποκριθεί κανείς. Η Έλλη είναι ένας άνθρωπος που αποζήτα το φως του ήλιου. Θέλει να ζήσει καθαρή και πιστή μόνο σε αυτά που τη οδηγεί η πυξίδα της. Δεν έχει ναρκισσισμό ή χαζές φιλοδοξίες. Η Έλλη θέλει να είναι ευτυχισμένη και το διεκδικεί με πείσμα. Είναι το πρώτο, βασικότερο μέλημα της ζωής της και το θαυμάζω πολύ αυτό. Δουλεύει και δούλεψε πάρα πολύ σκληρά, πίστεψε στον κόσμο μου και της είμαι ευγνώμων, παρότι δεν το έκανε για μένα. Για την Κασσάνδρα και οι δύο το κάναμε.
 
- Στο σκηνοθετικό σημείωμα σου λες πως η ζωή είναι πολύ μικρή για να τη ζήσεις χωρίς χαρά. Ποιες είναι οι δικές σου χαρές, τόσο επαγγελματικά (ως ηθοποιός-σκηνοθέτης), αλλά και ως άνθρωπος;
 
Δεν χαίρομαι εγώ. Για αυτό έκανα αυτό το έργο. Θα ήθελα και εγω να χαρώ και θέλω να πειστώ να το τολμήσω. Εγώ κυρίως ικανοποιούμαι. Μέχρι εκεί. 
 
- Κλείνοντας τι θα σε ικανοποιήσει ως αποτέλεσμα αυτής της πρώτης σου σκηνοθετικής προσπάθειας και γιατί θα καλούσες κάποιον (είτε είναι συχνός θεατής στο θέατρο, είτε από άλλους χώρους) να έρθει να δει το έργο σας;
 
Διστάζω να καλέσω οποιοδήποτε. Δεν καλώ κανέναν. Ο τρόπος που καταλαβαίνω είναι να εκπέμψω σήμα και όσοι ενδιαφερθούν να έρθουν. Οργανικά. Όχι βίαια ή αναγκαστικά.
 
& Αναλυτικές πληροφορίες για τον "Ευαγγελισμό της Κασσάνδρας" ακολουθούν ΕΔΩ:

Του Κυριάκου Κουρουτσαβούρη, 10/5/2018

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ